یک بررسی کوچک نشان می‌دهد یک داروی ضد اسید که بدون نسخه قابل تهیه است ممکن است بتواند برای تسکین علائم بیماری کووید-۱۹ به کار رود.

Pepsid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران می‌گویند فاموتیدین که از جمله با نام تجارتی پپسید (Pepcid) به فروش می‌رسد، ظاهرا علائم یک گروه ۱۰ نفره بیماران را که دچار کووید-۱۹ بوده‌اند، بهبود بخشیده است.

بر اساس مقاله‌ای که این پژوهشگران در ژورنال Gut منتشر کرده‌اند، بیماران یک تا دو روز بعد از مصرف فاموتیدین بهبودی در علائمشان را گزارش کردند.

البته این بررسی بسیار کوچک و از نوع مشاهده‌ای است و این پژوهشگران می‌گویند اکنون لازم است یک کارآزمایی بالینی انجام شود تا معلوم شود آیا فاموتیدین واقعا در بیماری کووید-۱۹ موثر است یا نه.

فاموتیدین یک داروی مهارکننده گیرنده H2 است که با کاهش تولید اسیده معده سوزش سردل را برطرف می‌کند.

پزشکان چینی در ابتدای شیوع کرونا در شهرووهان دریافتند که افراد سالمندی که در این شهر از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنند، بیشتر از بیماری کووید-۱۹ جان به در برده‌اند.

پس از بازبینی سوابق بیماران معلوم شد که در افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ که دچار سوزش مزمن سر دل بودند و از داروی ارزان فاموتیدین (به جای داروی ضد اسید گران‌قیمت‌تر امپرازول) استفاده می‌کردند، میزان مرگ به نصف کاهش می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند هنوز معلوم نیست که چرا فاموتیدین ظاهرا علائم کووید-۱۹ را برطرف می‌کند و همچنین معلوم نیست آیا سایر داروهای ضد اسید معده از این رده دارویی هم اثر مشابهی دارند یا نه.

از لحاظ نظری ممکن است فاموتیدین به طریقی مثل متصل شدن به آنزیمی که برای تکثیر ویروس لازم است، مانع از تکثیر شدن آن شود.

کد خبر 518394
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha